IDA THERÉN ÄR skönlitterär författare och FRILANSSKRIBENT, BASERAD I LOS ANGELES och STOCKHOLM. MEST SKRIVER JAG OM LITTERATUR, konst och frågor som berör kvinnor och barn.

Recension (TV): Grace and Frankie (Netflix) – Aftonbladet kultur 15-05-25

”Armagaydon” inträffar: Sjuttio-plussarna Sol och Robert vill gå från att vara advokat-partners till livspartners. Efter 20 års hemlig relation får bögar gifta sig i Kalifornien. Männen bestämmer sig för att komma ut, för hela världen.

De berättar sanningen för sina fruar, härliga 68-hippien Frankie (spelad av flat-ikonen Lily Tomlin) och exmodellen Grace (en helt fabulous Jane Fonda). Med en lågmäld humor och superba skådisinsatser får vi i första säsongen av Grace and Frankie (Netflix) följa uppbrottet och tiden fram till giftermål.

Grace och Frankie tar sin tillflykt till det gemensamma strandhuset i Kalifornien. Frankie för att knarka ayurvasca och meditera, Grace för att dricka torrt vitt vin och sura. De retar gallfeber på varandra, tills de plötsligt inser att nu är det de, tillsammans, mot världen. Vi får följa hur vänskapen växer, medan de försöker hitta nytt fokus i livet. Frankie testar Twitter (@suckitaynrand) och Grace börjar nätdejta en ”yachtitecht” (en yachtägande arkitekt). Skådespelarinsatserna är otroligt lyxiga: alla har ett halvt sekels skådiserfarenhet. Bland de fyra vuxna barnen sticker June Diane Raphael och Baron Vaughn ut, med minnesvärda insatser som bitchiga Brianna och lakoniska Nwabudike.

Visst, det är rätt störigt att huvudpersonerna är rika vita baby boomers. Så här välmående kommer ingen jag känner bli under sin pension. Men jag har gärna överseende med det, av den rena glädjen att se hur kvinnor över sjuttio år och deras åtrå, prat om torra vaginor och ångest över att bryta höften lyfts till en allmänmänsklig längtan efter vänskap och kärlek. För att inte tala om kärlekshistorien: hur många gånger har du sett två män över 70 hångla i mainstream-tv? Det är revolutionerande. De har också skippat att skriva in en massa homofober med bomull i skallen, så fokus hamnar på relationerna, inte tråkiga fördomar.

Kanske är jag partisk som älskar den här serien. Alla drömmer väl om att en dag bli en målande mediterande gräsrökande sjuttioåring? Eller är det bara jag.

Blir inte det här en bög-kultserie är jag beredd att käka upp hela hatthyllan.

IDA THERÉN