IDA THERÉN ÄR FRILANSSKRIBENT, BASERAD I NEW YORK och STOCKHOLM. MEST SKRIVER JAG OM LITTERATUR OCH KONST.

Läs mer om mig här

MODERN PSYKOLOGI: VÅRA FÖRFÄDER HADE SEX MED FLER (JULI 2012)

Möt evolutionspsykologen Christopher Ryan som utmanar monogamin.

VI HAR BARA VARANDRA.Tvåsamheten kom med jordbruket, säger Christopher Ryan som skrivit boken Sex at dawn, om våra polyamorösa förfäder. Foto: Istockphoto.

Långsiktig monogami är inget för vår art.” 

Det säger Christopher Ryan, doktor i psykologi som påstår att sexuell monogami inte är något inneboende mänskligt, utan har uppstått på grund av ekonomiska omständigheter. Tillsammans med psykiatrikern Cacilda Jethá har han skrivit Sex at dawn – how we mate, why we stray, and what it means for modern relationships (Harper Collins). Sedan boken kom 2010 har den fått stor uppmärksamhet i författarnas hemland USA och översatts till flera språk, bland annat kom den nyligen ut på finska. Någon svensk översättning är däremot inte aktuell hittills.

Christopher Ryan och Cacilda Jethá har gått igenom psykologisk, antropologisk, biologisk och sociologisk forskning om sexuella relationer. Antagandet att monogami är något naturligt kläs av, tills läsaren blir alltmer övertygad om att sexuell monogami inte nödvändigtvis är något naturligt.

“Förhållanden mellan män och kvinnor blev äktenskapsliknande först efter jordbrukets intåg”

För att hitta alternativ till dagens kärnfamiljsideal har författarna försökt begripa hur den förhistoriska människan levde. De kommer fram till att vår art under stora delar av sin existens har levt i små grupper där kvinnor och män varit sexuellt, socialt och ekonomiskt jämställda. Förhållanden mellan män och kvinnor blev monogama och äktenskapsliknande först efter jordbrukets intåg.
– Tidigare fanns det stora mängder mat, vilket gjorde att man inte behövde oroa sig för framtiden. Men nu för tiden gäller det att hamstra såväl resurser som relationer, som också blir ett slags privat egendom. Det har också lett till svartsjuka, som grundar sig i rädsla för att förlora det man ”äger”, säger Christopher Ryan.

Trots detta vill han inte gå med på att boken är kritisk till monogami. 
– Det är mer som om vi lever i en värld av vegetarianer, och säger att våra förfäder åt kött.

Just jämförelsen med vegetarianism och köttätande är något som återkommer när jag pratar med Christopher Ryan, som påpekar att även om vi kanske inte är naturligt monogama, så kan vi fortfarande välja att vara det.
– För många är vegetarianism ett underbart, hälsosamt och moraliskt val. Men bara för att man väljer att vara vegetarian, kanske man inte slutar tycka om lukten av bacon.

Ungefär hälften av alla äktenskap i västvärlden slutar i skilsmässa, påpekar Christopher Ryan. Han tycker det är underligt att det är så accepterat med seriell monogami, alltså att man har olika relationer som följer på varandra i isolerade enheter, när så många uppbrott leder till en jobbig uppväxt för barn i splittrade hem.
– På vilket sätt är detta moraliskt överlägset i relation till att ha tre parallella förhållanden, utan några lögner?

Författarna tror att jämställdhet är en grundbult i ett sexuellt hälsosamt samhälle. De tycker sig se att samhällen där kvinnor har samma tillgång till makt som män tenderar att vara mer avslappnade och toleranta. De här samhällena är också mer ”sexiga”, då fler män än bara högstatusmännen i gruppen får tillgång till sex.

“Nu för tiden gäller det att hamstra såväl resurser som relationer, som också blir ett slags privat egendom”

Trots all uppmärksamhet har författarna inte mött något stort motstånd, inte ens från de konservativa grupper som de trodde skulle bli upprörda. Christopher Ryan tror att det beror på att dessa inte har vågat kritisera boken av rädsla för att förlora debatten, i en tid då många homohatare avslöjas som homosexuella, och många stränga katoliker avslöjas i sexhärvor. Men en del av deras resonemang har ifrågasatts från akademiskt håll. Bland annat har världens mest berömda primatforskare, Frans de Waal, påpekat att bokens jämförelse med de promiskuösa bonobo-aporna inte håller som stöd för tesen om en urmänniska med mer polygamt sexliv.
– Människan har små testiklar vilket skapar ett opromiskuöst samhälle, sade de Waal, när boken kom på tal under en vetenskapskonferens i vintras.

Men författarna har rätt när det gäller att sexualiteten förändras i och med jordbrukets uppkomst, menade de Waal, som inte avfärdar boken utan tvärtom har beskrivit den som en spännande bok om frågor som behöver debatteras om och om igen.
Och vare sig de Waal och andra forskare håller med om teserna i Sex at dawn eller inte, så har boken verkligen engagerat sina läsare.

När jag pratar med Christopher Ryan – två år efter att boken kom ut – har han nyligen kommit hem från en lång USA-turné. Han har talat för fullsatta lokaler med upp till 600 personer, där de flesta var arrangerade av läsarna själva utan stöd från förlaget. Vad är det som engagerar så?

Enligt Christopher Ryan upplever många en befriande bekräftelse i att det inte är onaturligt att åtrå andra än sin partner. Särskilt har många kvinnor berättat att boken fått dem att känna sig bekräftade och lättade, efter att hela livet ha trott att det var något fel på dem. Antingen för att de fantiserade om andra än sin partner, eller helt enkelt för att de tänkte på sex ”trots” att de var kvinnor – något som fortfarande är tabu inom stora grupper i USA. 

Många läsare har också vänt sig till författarna för råd om hur de ska leva sina liv. Men Christopher Ryan vidhåller att han inte är intresserad av tala om för andra hur de ska leva.
– Om något som är så komplext som relationer och sexualitet kan man inte ge enkla råd. Det enda rådet vi ger i boken och i föredrag är mer äkthet, uppriktighet och omtanke. Vi måste förstå vilket sorts djur vi är, och ta det med i beräkningen när vi dömer oss själva och andra människor.

Ida Therén är frilansskribent och redaktör för CONST Literary (P)review

AFTONBLADET KULTUR: VYKORT FRÅN DYSTOPIA (2012-08-17)