All in BOKRECENSION

Bokrecension: Robert Laul – Alkisbarn – SvD 180407

I Alkisbarn slungas vi mellan resonemang kring skillnaden mellan självkänsla och självförtroende, tjafs med Zlatan och matchfixande inom fotbollsklubbarna. Det är väldigt fint hur han på ett lättbegripligt sätt beskriver hur många som är uppväxta i missbrukarhem skapar fiender och överfokuserar på prestation, och jag blir lite rörd mot slutet när han längtar efter att inte bara höra ”vad stark du är” utan också: vad svag du är.

Bokrecension: En modern familj- Helga Flatland – Svenska Dagbladet (mars 2018)

Ofta pratar vi om ”splittrade familjer” som något absolut negativt. Men inte sällan är det tecken på något positivt: att människor känner sig fria att följa det som gör dem lyckliga, och att framför allt kvinnor inte längre är livrädda för att lämna dåliga förhållanden. Det är något nytt. För bara hundra år sedan var att vara ogift mor något av det värsta som kunde hända en kvinna. Nu har vuxna människor friheten att stanna med sin partner eller gå vidare, om det känns rätt på djupet.

Recension/krönika: Åsa Moberg och Jan Guillou, två 68-röster (Jönköpings-Posten, 170830)

Åsa Moberg berättar hur det var normalt och helt accepterat att manliga chefer försökte ligga med sina anställda. "Sexuella övergrepp var ett begrepp jag inte hört talas om. Företeelsen fanns men inte benämningen." Hon återkommer till det flera gånger. Hur man som kvinna förväntades ta det som en tafflig komplimang, om en berusad kollega tafsade på en.

Bokrecension: X-Den sista platsen av John Ajvide Lindqvist - Svenska Dagbladet (sept 2017)

En sak som jag insett mer nyligen, är att trauma inte behöver vara en enorm händelse. Det kan vara något större eller mindre. Det handlar mer om hur det som skett bearbetas. Och för många av oss: vilket stöd vi får att utforska våra känslor. Även de mörka. Johan Ajvide Lindqvists nya roman – den sista fristående delen i en trilogi – är full av sådana trauman.

Bokrecension: Green Girl (JP) 170730

Kate Zambrenos roman "Green girl" kom ut för några år sedan i USA. Den är redan en feministisk kultklassiker. Den handlar om amerikanska Ruth, en tjej i tjugoårsåldern. Hon har åkt till London och arbetar på "Horrids", ett mycket tunt maskerat Harrods. Hon sprutar – symboliskt nog – parfymen "Desire" på besökare, i hopp om att de ska köpa den.

Bokrecension: Som en söt men näringsfattig tårta (ETC) 170608

Boken har blivit en modern kultklassiker i hemlandet USA. När bokens höjdpunkt, novellen ”Adrien Brody” publicerades på hajpade poeten Tao Lins nättidskrift 2011 gick internet bananas. Den handlar om att den 21-åriga författaren kontaktar en dubbelt så gammal man, en känd kulturteoretiker, och frågar om han vill ligga. Han tackar ja, trots att han har en partner (PS svin).

Bokrecension:Fördel kvinna : den tysta utbildningsrevolutionen (Svenska Dagbladet) 170513

Stämmer det att män har makten i samhället? Och i så fall, till vilken grad? Män har, konstaterar hon, fortfarande majoriteten av samhällets toppositioner. I mellanskiktet finns i huvudsak kvinnor. På botten, hos dem som är utanför samhället och inte klarat grundskolan, dominerar männen. Utebliven gymnasieutbildning leder till att man inte får arbete, vilket i sin tur ökar risken för inblandning i kriminalitet och våld.